Ovih se dana po medijima i društvenim mrežama puno raspravljalo o izgledu posebne edicije dresova HNK Rijeka koje su igrači nosili na utakmici protiv “Šibenika”. Podijeljene reakcije i užarene polemike “za” ili “protiv” komentirao je za naš newsletter autor ne samo tzv. retro dresa, već i mnogih vizualnih kampanja za HNK Rijeka u kojima su navijači i simpatizeri uživali unatrag nekoliko godina, kreativni direktor riječke agencije “Fabula”, Marko Perožić. Ujedno, pojasnio je i kako “retro” nije najprecizniji termin za opis dresa koji prije svega ima svoju – kolekcionarsku vrijednost i koji odražava različitost i bogatu povijest grada na Rječini.
Kako je krenula suradnja s HNK Rijeka?
Naša suradnja krenula je negdje krajem 2018. s idejom za novi vizualni identitet sezone 2018./2019. “Budi dio trenutka” gdje smo fokus stavili na neke od najvećih povijesnih trenutaka Kluba. Od tada, kao službena agencija HNK Rijeka, zajedno smo kreirali mnoge sjajne projekte poput kampanje koju je Klub odradio s Tower Centrom Rijeka u kojoj je briljirao kapetan Alexander Gorgon, pa do dizajna Press centra Orlando Rivetti na Rujevici, dizajna naslovnice nove monografije “Rijeka bijelih snova”… Od samih početaka pronašli smo zajednički jezik pa nam je iznimno zadovoljstvo surađivati na svakom novom projektu.
Prvi dres koji ste redizajnirali za HNK Rijeka, s križem u formi zvučnog vala, imao je izuzetno pozitivan odjek. Kako ste došli do kombinacije koja krasi novi službeni dres “Rijeke”?
Moram priznati da je dizajniranje službenog dresa bio izazov. No, s druge strane, on je bio i nastavak kampanje za sezonu 2019./2020., odnosno sezonu 2020./2021. koje je obilježila pandemija i zabranjeni odlasci na stadion. Kampanja je zato, sa sitnim modifikacijama, prešla na novu sezonu. Kreirajući je, a kasnije i dizajnirajući dres, u fokus smo htjeli staviti emocije, nalet adrenalina kada gledamo loptu kako klizi prema golu, huk koji čujemo s tribina, osjećaj da si dio cjeline, dio nečeg većeg. A tko je veće srce kluba – od navijača? Slušati uživo kako tisuće ljudi pjeva pjesmu iz sveg glasa iskustvo je koje ne može nadomjestiti niti jedan prijenos. Osmislili smo kampanju koja, koristeći stihove poznate navijačke pjesme, stvara zvuk, vizual i emociju kampanje. U suradnji s Klubom napravili smo i malo istraživanje o popularnosti navijačkih pjesama koje se često čuju na stadionu HNK Rijeka i najpopularnija je ispala Najdraža Rijeko autora Damira Badurine. Pjesma je omiljena ne samo među navijačima, već i među ostalim stanovništvom; to je balada napisana iz ljubavi prema gradu.Iz refrena pjesme uzeli smo zato stih i pretvorili ga u naslov kampanje “Najdraža Rijeko, vraćam se tebi”, a zvučni zapis refrena smo digitalizirali te ga prenijeli u vektorski oblik koji je postao i glavno vizualno obilježje kampanje te, na kraju, i samog dresa.
Oko tzv. retro dresa i danas se sliježu dojmovi navijača. Zbog čega je on po vašem mišljenju izazvao polemike i oprečne dojmove?
Kao prvo, moram se osvrnuti na činjenicu da ovo i nije baš retro dres, barem ne onakav na kakve smo navikli. Ovo je više dres koji je imao zadaću nasloniti se na novoizdanu monografiju Kluba te i vizualno predočiti tu bogatu povijest. A povijest jest takva kakva jest – mnogi se s njome slažu, mnogi ne. Baš kao što je i slučaj s dizajnom dresa. Uostalom, mišljenja i jesu tu da se razlikuju, a dok god je u pozadini ljubav prema Klubu i našem gradu, meni je to pošteno.
U komentarima na dizajn se najčešće spominje godina osnutka prvog kluba na koji se naslanja povijest “Rijeke” te crna podloga za boje povijesnih grbova. Koja je zapravo priča iza dizajna ovoga dresa?
Mi nismo odlučivali o povijesnim činjenicama vezanima uz Klub, već nam je zadatak bio te činjenice interpretirati. To smo i učinili. Linije su tu kako bi prikazali tijek “Rijeke” te dali posvetu dresovima Olympie – prvog, a time i najznačajnijeg sportskog društva u Rijeci. Boje se protežu kronološki i obuhvaćaju boje klubova od spomenute 1906. godine, koja se i nalazi na poleđini dresa, pa sve do danas. Simbolima morčića i dvoglavog orla dali smo ne samo posvetu gradu, već i dresovima iz sezone 2013./2014. i 2015./2016.
Uz povijesni i kreativni kontekst, tu su i pravila struke, ne samo dizajnerske, već i pravila koja nalažu stručne organizacije poput UEFA-e ili HNS-a pa, primjerice, i sponzor mora biti istaknut na određenom mjestu. Prolazili smo zajedno s Klubom prijedloge i načine kako uklopiti sve u jednu cjelinu te je crna odabrana radi bolje vidljivosti i kontrasta boja klubova koji su prisutni na dresu.
Jeste li očekivali toliki interes javnosti za izgled ove specijalne edicije dresova?
Naravno. Znali smo da će već i sam izostanak dominantne plavo – bijele boje potaknuti mnoge reakcije. Ali, cilj je bio napraviti nešto drugačije, posebnu ediciju dresa koja će biti upravo to – posebna, drugačija i odmaknuta od uobičajenog. Cilj dresa je da ima kolekcionarsku vrijednost i da se ponosi svojom različitosti – baš kao i naš grad koji teče. A primarni dresovi i dalje će biti ponosno – plavo-bijeli.